Kozlekedj ahogy tudsz

A kozlekedes Vietnamban eleg erdekes. Itt meg Thaifoldhoz kepest is rengeteg a motoros, ozonlenek az utcan, az otthoni vagy rendszerrel mukodeskeptelen lenne a varos. Itt nem allnak meg a motorosok vagy az autok, ha egy gyalogos at akar menni az uttesten, hanem kikerulik.

Aramlik a forgalom, te pedig szepen lassan elindulsz keresztbe egyenletes tempoban, ok meg kikerulnek. Nagyon keves a lampas atkelohely, es ugy vettem eszre, hogy ott is az a szabaly, hogy ha piros van es jon gyalogos, akkor megallnak. A legtobb keresztezodesben is ez a rendszer megy, szepen ataramlik egymason a ket meroleges iranybol erkezo jarmu raj.

Nincs ebben egyebkent semmi bonyolult. Egy egyenletes sebesseggel mozgo akadalyt pont ugyanolyan nehez kikerulni, mint egy allot. Gondoljuk csak vegig: a mozgo jarmu - vagyis a vezeto - koordinatarendszereben az allo akadalyok is mozognak. Csak azok a targyak latszanak allonak, amik ugyanolyan sebesseggel es ugyanolyan iranyban mozognak, mint az adott jarmu (tehat mondjuk az elotte halado motoros). A tobbit viszont kerulgetni kell. A mozgo gyalogos annyiban megis nehezites, hogy a tobbi kerulgetesre varo akadalyhoz (pl. jarda) kepest is mozog. A mocsok. Pont, mint a tobbi jarmu. Ez az egesz ijesztonek hangzik - a 'fizikai blabla' nelkul is - viszont mukodik. Lathatoan sokkal egyenletesebb tempoban, es valoszinuleg gyorsabban is lehet igy kozlekedni. Gyalogoskent mindenkepp.

Magyarorszagon ez persze nem mukodne, mert mi forszirozosak vagyunk. Ne lepjel le kocsog, nem fogok lassitani. Nem foglak kikerulni. Jovok. Es ez a fejekben van, ez gyonyoruen latszik a gyalogos kozlekedesbol. Abbol, ahogy a jardan a gyalogosok egymassal szemben viselkednek. Ugyanez a tempo. Emlekezz csak vissza, amikor a legutobb szembe kellett menned egy forgalmasabb utcan a tomeggel. Ugyanez a szitu, ugyanez a 'bonyolultsag', de nem lehet temposan haladni, mert minden masodik szembejovo addig forszirozza a sajat akaratat, amig ket centire egymastol meg nem torpantok, es akkor utana fog o is kerulni. Csak hat ugy nem lehet haladni.

Vagy vegyuk azt a szitut, hogy a metroban at kell jutni a mozgolepcso fele aramlo tomegen, akik epp leszaltak, es mennenek felfele. Neked meg el kene kapni a metrot. Igazabol altalaban csak 2-3 ember van egymas mellett egy-egy ilyen oszlopban, 2-3 ember 'segitsege' eleg lenne, de nem fog osszejonni. Pedig csak nezniuk kene, es kicsit jobbra vagy balra lepni. Nem kell megallni.

Aki a tomegben jon, annak abban a pillanatban mindegy, mert kis valoszinuseggel egyszer meg fog torpanni. Aki szembe vagy keresztbe menne, annak viszont 2-3x annyi ideig fog tartani. Az egymast keresztezo forgalom pedig katasztrofa - anyazas, lokdosodes, es persze 0 haladas.

Ami meg kell ahhoz, hogy a rendszer mukodjon - kell itt az uttesten valo atkeleskor, es kene otthon - az az, hogy a szemebe nezz annak, akinek az utjat keresztezed. Egyszeruen azert, mert abbol a masik tudja, hogy merre fogsz menni, es te is tudod, hogy o merre fog. Ez tudattalanul, automatikusan mukodik, de meg lehet figyelni, ki lehet probalni. Presze a jarmuveknel ehhez azert nem art a motor, plusz az, hogy ne legyen buko az illeton :).

Amugy a Vietek is agresszivabbnak tunnek pl. a Thaioknal, de meg ott is lattam kulonbsegeket. Bangkokban pl. nehezebb ez a mutatvany, Chiang Maiban sokkal konnyebb. Chiang Maiban ha elindulsz keresztbe az uton akkor az autos lassitani fog. Persze ott sokkal kisebb a forgalom. A legtobbszor szinte eszre sem veszed, csak elveszi a labat a gazrol, mert nyilvan gyalogoskent sem kemenykedunk, hanem kooperalunk. Itt nem lassitanak, hanem kikerulnek, Bangkokban meg inkabb csak nem lassitanak. Vagy nem annyira.

Erdekes, es elsore furcsa meg, hogy nagyon sokat dudalnak itt. Pl. a trukkos taxis, aki behozott minket a repterrol, atlagban percenkent 3-4x tulkolt. Masodikra mar nem annyira furcsa, mert eszreveszi az ember, hogy itt a dudat nem azert hasznaljak, mert hangosabb es persze tomorebb is, mint a kurvaanyadertjosszbeelemkiskocsog, hanem egyszeruen csak annyit jelent, hogy jovok - altalaban hatulrol, vagyis ne gyere ki elem, menj tovabb egyenesen. Tehat visszapillanto tukor potlek. (Bitagyuak kedveert a visszapillantotukor ugye polling modszer, a duda meg push :) )